wielen
WIELEN OF VELGEN?
In de volksmond spreekt men eigenlijk altijd over velgen, autovelgen, lichtmetalen velgen of sportvelgen maar zelden hoor je iemand zeggen wielen. Terwijl dit juist wel de term/omschrijving zou moeten zijn. Een velg is namelijk slechts een klein onderdeel van het wiel waar men op doelt als men spreekt over velgen. Dit gaat niet alleen op bij autowielen, maar ook bij fietswielen. Denk bij een fietswiel alle spaken en de naaf weg en je houd een velg over. Bij een autowiel is dit eigenlijk ook het geval. Mensen die werken in de autobranche spreken daarom ook liever over wielen dan over velgen. Zie afbeelding hieronder ter verduidelijking.
Verschillende soorten wielen:
Er zijn verschillende uitvoeringen van wielen en deze zijn weer in verschillende materialen verkrijgbaar.
De standaard is tegenwoordig dat een wiel uit 1 deel is gespoten of gesmeed. De klassieker is de bekende spaakvelg, alle spaken komen samen bij de naaf. Verder bestaat er nog de driedelige componenten wiel, een wiel wat logischerwijs uit 3 delen bestaat.
De meeste wielen zijn vandaag gemaakt van aluminium en staal (stalen wielen worden vooral gebruikt in combinatie met winterbanden als winterset).
Kunststof wielen zien we eigenlijk nog niet op de markt maar, al is het zeldzaam, wielen gemaakt van magnesium.
Magnesium velgen leveren uitstekende prestaties ( beter dan lichtmetalen of stalen velgen) maar zijn ook veel duurder.
In de autosport worden ze wel gebruikt, maar zijn niet in iedere klasse toegestaan vanwege het verhoogde risico op brandgevaar.